MONO-AMINE

NL:

MONO-AMINE is het uitzonderlijk intense, avontuurlijke industrial en hardcorenoise-project van Joost G. uit Den Haag. Sinds 2004 brengt hij op verschillende labels 12”-s uit en volledige platen verschenen via Vendetta en Ant-Zen. Geen misverstand erover: MONO-AMINE is ‘sonic warfare’. Dit zijn mokerslagen, mortieren in vintage en hi-tech assault weapons of noise die niet iedereen zal, wil of kan begrijpen. Hoeft ook niet. Gáán. Dit is een totale ‘pounding mindfucking psychedelic experience’ – Shock your body and senses in één act samengebald.

 




EN:

MONO-AMINE, label buddy of ROGER ROTOR, is an adventurous, intense industrial / hardcorenoisish electronic music project and live-act from Joost G, based in The Haque (NL). Mono-Amine has been releasing 12inches and albums on various labels and in different so called ‘scenes’ internationaly since 2004. The last full album releases have been on Vendetta music USA and Ant-Zen Germany. Mono-Amine is electronic warfare and is not meant and aimed to be understood by everyone. Mono-Amine works from his studio in The Hague with a combination of old vintage instruments and the newest digital techniques too produce a heavy sound which is always evolving into new uncharted dimensions. MONO-AMINE means: dark, uplifting, pounding, powerful mindfucking psychedelic experience. Shock. Your. Senses. And body senseless. Straight from the heart.

OMKARA

Voor mensen met weinig verstand van hardcore was de link met de duivel altijd bijzonder snel gelegd. Deze rebelse groep performers heeft er zodoende voor gekozen gebruik te maken van de beruchtheid welke gepaard gaat met die verzonnen bijbelse entiteit.

Qua geluid brengt Omkara een combinatie van verschillendehardcore genres samen in een gewaagde mix van relatief langzame beats tot aan snelle stampende dwaasheid. Dit gaat gepaard met een door demonen en zombies
geïnspireerd visueel jasje om het publiek op zoveel mogelijk fronten te entertainen.

Symphony of Fire

Performance Symphony of Fire: Donderdag 8 sep. van 22.40 tot 23:00, Wilminkplein Enschede

Symphony of Fire, het orkest van knallen, bliksem en vuur komt naar Enschede.

Een orkest van unieke instrumenten die op scherp staan: met kanonnen als drums en TeslaCoils voor de melodieën worden eigenzinnige composities gespeeld. Een kolossaal live-spektakel dat de Nederlandse entertainmentindustrie inmiddels wakker heeft geschud. Zo speelde Symphony of Fire al op de eerste Nederlandse editie van het legendarische Burning Man festival, en werkte samen met de muzikant en producer Binkbeats voor een show op het Amsterdamse Ij. Speciaal voor GOGBOT zocht Symphony of Fire de samenwerking met de opleiding MediaMusic aan het conservatorium Enschede. Er werden 5 composities gemaakt waarvan er 1 wordt afgespeeld tijdens hun optreden op het Wilminkplein.

Het belooft een spectaculaire show te worden die Enschede niet snel zal vergeten.

THOMAS ANKERSMIT

Hommage aan Dick Raaijmakers

Ankersmit is geluidskunstenaar, improvisator en componist van experimentele en elektronische muziek. De hommage die hij op GOGBOT ten gehore brengt, maakte hij in opdracht van Sonic Acts. Maar kan je echt horen wat hij speelt? Wat dacht je ervan dingen te horen die de muzikant niet maakt! Jezelf te horen dus, maar dan anders. Thomas Ankersmit laat je muziek horen uit die je oren – letterlijk – aan het werk zet. Wij maakten het al mee en het is verbijsterend: je binnenoor trilt en dat hoor je – dáár wordt Ankersmit’s muziek gemaakt! Het lijkt bijvoorbeeld hard, maar is het niet en draai je hoofd maar eens een klein stukje en je zult versteld staan hoezeer je een ander geluid ‘hoort’. Evenveel Thomas’ muziek als jezelf dus. Bizar en bijzonder, daar zijn wij tuk op. En jij ook als je hem meemaakt!

Mede mogelijk gemaakt door:

  • Stimuleringsfonds
  • Fonds voor podiumkunsten

Klik hier voor tickets.

MARTIN MESSIER

NL:

We zien en horen het op GOGBOT graag bliksemen. Van de spanning en de ontlading. Van experiment alsof het lab-proeven zijn. Martin Messier is zo’n onderzoeker waarbij het knettert. Hij doet research naar de relatie tussen geluid en materiaal (waaronder: het lichaam!). Geen witte jas hoor, maar een knettergekke uitvinder met spetterende apparaten die ongehoord beeld en geluid leveren. Experiment dus voor ogen én oren.

Klik hier voor tickets.

 


EN:

In his latest project FIELD, Martin Messier assumes that it is possible to create sounds using electromagnetic fields of our environment. These residual and imperceptible electric signals are picked with electromagnetic transducer microphones, and become generators of the performance. On stage, he plays with two connections patches that offer many possibilities to connect many outputs to many inputs. By a continuous movement of plugging and unplugging, Messier interacts with them, thus noise and light composition emerges. With FIELD, Messier makes material this flow of power otherwise inaudible and invisible.

Click here for tickets.

CREDITS
Martin Messier : concept, audiovisual composition, programming and performance
Interface : Thomas Payette
Technical design : Thomas Payette, Maxime Bouchard, Frédérique Folly
Production : 14 lieux

SHAPEDNOISE

Knarsende electronica en noise om je de tanden op stuk te bijten, met speaker scheurende techno als basis. We zijn als een blok gevallen voor zijn intense, voortjakkerende, ploegende stijl waarmee deze Italiaan uit Berlijn – hopelijk met ons – alle kanten uit kan. Fysiek dus, op een manier waarop koorts en liefdesverdriet dat zijn: je gaat hoe dan ook helemaal op in deze cutting edge. Check in ieder geval zijn releases op de moderne piep kraak labels Opal Tapes en Russian Torrent Versions (van L.I.E.S.), want de live techno van shapednoise is next level.

Klik hier voor tickets.

SAMUEL KERRIDGE

Even geleden viel ons de mond open toen we Samuel Kerridge de Berlijnse Berghain hoorden slopen. Thuis ging ‘Always Offended Never Ashamed’ op de draaitafel. Onze speakers hadden er last van; op ons gezicht: een heel grote glimlach. Machines nemen de dansvloer over en hoe! Dit zijn sonic instruments of war. Kerridge trekt een fallen empire op uit shadows that melt the flesh. Snoeihard en zonder enige genade vuurt Kerridge vanuit Berlijn en Manchester snaarstrakke post-techno op de wereld af met zijn Contort-label en zelf verpletterde hij ons met zijn nieuwe plaat Fatal Light Attraction. Die titel is de spijker vol op de kop, wat ons betreft. Stroboscopen, wit licht, industrial techno en noise: Samuel Kerridge is dé gedroomde headliner van GOGBOT – zeker weten een totale shock voor je systeem!

 

visuals: VJIT

 

Klik hier voor tickets.

JAAP DRUPSTEEN

Openingsact: Wereldpremiere ‘’Rhythm Painter Live’’
Oude Markt, Enschede ‐ 8 september

 

NL:

Jaap Drupsteen opent het festival met een speciale liveshow.
Op 8 april 2016 is in het Rijksmuseum Twente (RMT) een grote tentoonstelling van het werk van Jaap Drupsteen geopend. De Volkskrant van 22 april noemde Drupsteen’s expositie “indrukwekkend”, al miste critica Sascha Bronwasser wel een passend muziekvolume. Bronwasser: “De beats trillen niet door je nieren.” Wel, daar kan de samenwerking tussen GOGBOT en het RMT voor zorgen. Het werk van Drupsteen past qua beeldtaal goed bij het thema van GOGBOT, en we hebben daarom hem uitgenodigd iets speciaal voor GOGBOT te doen. Voor dit werk wordt een beeldscherm van door Drupsteen gevraagde afmetingen gemaakt dat aan de kerk komt te hangen.
De bijzondere mogelijkheden van het Sync Motion Graphics systeem – waar Drupsteen met programmeur Mattijs Kneppers al jaren aan werkt – worden voor het eerst live getoond: een wereldpremière! De synchroniciteit tussen muziek en beweging, de basis van de magnum opus tentoonstelling in Rijksmuseum Twenthe, is ook bij deze liveshow het uitgangspunt. Want de audiovisuele composities die Drupsteen voor de tentoonstelling ontwikkelde, vragen om een uitvoering in een echte techno‐omgeving. GOGBOT is daarvoor bij uitstek het podium!
Drupsteen is opgeleid aan de Academie voor Kunst en Industrie, Enschede (AKI). Hij werkte als grafisch ontwerper onder meer voor de NTS, NOS, VPRO en de VARA, waar hij zich specialiseerde in het maken van leaders, zoals die van Het Gat van Nederland, netstyling, muziekvideo’s en videoproducties, en was creatief directeur van Signum (BBDO‐groep). Grote bekendheid verwierf hij met het ontwerp van het Nederlandse paspoort en een serie bankbiljetten voor De Nederlandsche Bank ter waarde van: 10, 25, 100 en 1000 gulden. Deze biljetten werden uit de roulatie genomen met de introductie van de euro. Ook ontwierp hij de buitenkant van het gebouw van Beeld & Geluid in Hilversum.

 


 

EN:

Opening Act: World Premier of “Rhythm Painter Live”
Oude Markt, Enschede ‐ 8 september

On the opening night of September 8th the festival will start with a special live show by Dutch artist and designer Jaap Drupsteen.
The show is made especially for GOGBOT in collaboration with the Rijksmuseum Twente (RMT) where an exhibition of Jaap Drupsteen’s Rhythm Painter opened on April 8th of this year. In Dutch national paper De Volkskrant Drupsteen’s exhibition at RMT was called “impressive”, even if critic Sascha Bronwasser thought the sound volume should be turned up a notch. Bronwasser: “The beats do not shake your kidneys.” Well, the collaboration between GOGBOT and the RMT can make sure they do. The visual language of the work of Drupsteen fits perfectly with the GOGBOT theme, which is why we asked him to make something especially for us. For this work an unusually measured screen that is developed by Drupsteen will hang from the church.

The special possibilities of the Sync Motion Graphics system – which Drupsteen has been working on with programmer Mattijs Kneppers for years – is presented live for the first time: a world premier! The synchronicity of sound and movement, the basis of the magnum opus exhibition at RMT, is also the starting point of this live show. The audiovisual compositions Drupsteen developed for the exhibition ask for an enactment in a true techno environment. GOGBOT is the perfect setting for it!

Drupsteen was trained at the Academie for Art and Industrie (AKI) in Enschede. He worked as graphic designer for among others the NTS, NOS, VPRO and VARA television broadcasters, where he specialized in leaders for TV-shows, network-styling, music video’s and video productions, and was creative director of Signum (BBDO-Group). He gained national fame for re-designing the Dutch passport and a series of bank notes for the Dutch National Bank. These notes were taken out of circulation after the coming of the Euro. He also designed the exterior of the Beeld & Geluid (Image & Sound) national TV archive bulding in Hilversum.

http://www.drupsteen.nl/The-Rhythm-Painter

ENTROPIA

Performance tijden volgen. vol=vol

NL:

Entropia van de Franse kunstenaar Eric Raynaud is een samenwerking met beeldtechnici en ontwerpers Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique en Creation Ex Nihilo uit Montreal. Deze spectaculaire 40 minuten durende voorstelling zullen zij gedurende GOGBOT zes keer opvoeren in de dome-tent op het Oudekerksplein. We hebben hiermee een Nederlandse primeur. Het werk zal na GOGBOT doorreizen naar Parijs en Straatsburg.
In Entropia zien we een geodetische sphere/open bol schijnbaar bestaande uit met door het geluid gestuurde lichtbewegingen. Raynaud staat in de bol terwijl Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique en Creation Ex Nihilo real-time beelden genereren op de dome-tent rondom de bol. Het publiek bevind zich tussen de bol en de tent-projecties in.
Entropia is een tribute aan Buckminster Fuller, architect en theoreticus achter het geodetisch design. Voor Fuller was de geodetische dome een symbool voor het verantwoord omgaan met onze aarde. Met het werk Entropia willen de kunstenaars op hun manier de holistische visie achter Fuller’s dome op een hedendaagse manier voor een nieuwe generatie vertalen door het publiek onder te dompelen in een overweldigende gedeelde ervaring.

 


 

EN:

Entropia by the French artist Eric Raynaud is a collaboration with visual designers and engineers Louis Philippe St Arnault, Nature Graphique and Creation Ex Nihilio from Montreal. This spectacular 40 minute show will be performed six times during the festival, in the dome-tent on the Oudekerksplein. It is exclusively on view in the Netherlands at GOGBOT. Afterwards the work will travel to Paris and Strasbourg.
In Entropia we see a geodetic sphere that seems to consist of light movements controlled by sound. Raynaud performs inside the sphere while Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique and Creation Ex Nihilo project visuals on the dome around the sphere. The audience sits in between sphere and dome.
Entropia is a tribute to Buckminster Fuller, architect and theoretician behind the geodetic design. For Fuller the geodetic dome was a symbol for a sensible interaction with the earth. The artists want to bring Fuller’s holistic vision to a new generation by immersing the audience in an overwhelming shared experience.

Entropia is a co-production with SAT and benefited from the Residency program in research and creation of the Society for Art and Technology

logo-SAT logo-CALQ