JULIUS HORSTHUIS

NL:

Zowel op Oculus Rift brillen als in een dome-tent op het Oude Markt, waar werk van meerdere 3D kunstenaars te zien zal zijn, tonen we werk van de Nederlandse kunstenaar Julius Horsthuis. Zijn immersieve omgevingen en video’s worden gekenmerkt door een hoog cybertech gehalte.
Julius Horsthuis is een visual effects (VFX) ontwerper en fractal kunstenaar. Hij werkte intensief aan de visuele effecten van vele grote Nederlandse films. De laatste paar jaar is Horsthuis steeds meer gaan experimenteren met zogenaamde fractal omgevingen en creëerde meerdere korte films en virtual reality ervaringen die werden tentoongesteld in galeries en film festivals over de hele wereld.

 


 

EN:

On Oculus Rift gear as well as in a dome tent on the Oudekerksplein, where the work of several 3D artists will be on view, we present the work by the Dutch artist Julius Horsthuis. His immersive environments and video’s have a high-tech cyber feel.
Julius Horsthuis is a visual effects (VFX) designer and fractal artist. He worked intensively on visual effects of many big Dutch movies. In recent years Horsthuis started to experiment with so-called fractal environments and he created several short movies and virtual reality experiences that were exhibited in galleries and film festivals all of the world.

ZOMBIE ARENA

NL:

Het is het jaar 2080, meer dan dertig jaar na The Singularity. De mensheid is uiteengevallen in geassimileerden, de aangepasten oftewel de cyborgs aan de ene kant, en de rebellen, de onbruikbaren, maar ook de verdwaalden, de verslaafden en straatrovers aan de andere kant. Onafhankelijke media bestaan alleen nog diep ondergronds. Denken wordt aan machines overgelaten. Voor niet gemodificeerde mensen is er geen werk. De massas werkelozen worden zoveel mogelijk met injecteerbare nano games en virtuele drugs gepacificeerd. Velen bezorgen zichzelf al dan niet per ongeluk een overdosis. Als zombies dwalen ze rond, verdwaasd starend of razend van honger alles aanvallend. Buiten door kunstmatige intellegentie beheerste zones heerst daardoor vooral wetteloosheid en chaos. Huizen zijn gebarricadeerd. Mensen zijn tot de tanden bewapend. De straat is een bijna onbegaanbare plek. Om van A naar B te komen beweegt iedereen zich vrijwel alleen voort met bepantserde en bewapende voertuigen. Om deze voertuigen uit te rusten wordt alles gebruikt wat maar voor handen is. Een nieuwe vorm van expressie ontstaat: jezelf en je voertuig zo indrukwekkend en vervaarlijk mogelijk uitdossen, of je pantser nou echt sterk is of niet.

 


EN:

It is the year 2080, more than thirty years after The Singularity. Humanity has fallen apart in the assimilated, the adapted or the cyborgs on one side, and the rebels, the useless, but also the lost, the junkies and the street robbers on the other. Independent media only exist deeply underground. Thinking is left to machines. There is no work for unmodified humans. Masses od unemployed are pacified withinjectable nano games and virtual drugs as much as possible. Many more or less accidentally overdose. They roam around like zombies, staring mindlessly or attacking everything raging with hunger. It leads to lawlessness and chaos outside the zones controlled by artificial intelligences. Houses are barricaded. People are heavily armed. The street is unsafe. To get from A to B everyone uses armored vehicles. Anything possible and at hand is used to build these vehicles. A new form of expression develops: make yourself and your vehicle look as impressive and dangerous possible, whether your armor is strong or not.

 

>>> ZOMBIE APOCALYPSE SURVIVAL CONTEST <<<

ENTROPIA

Performance tijden volgen. vol=vol

NL:

Entropia van de Franse kunstenaar Eric Raynaud is een samenwerking met beeldtechnici en ontwerpers Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique en Creation Ex Nihilo uit Montreal. Deze spectaculaire 40 minuten durende voorstelling zullen zij gedurende GOGBOT zes keer opvoeren in de dome-tent op het Oudekerksplein. We hebben hiermee een Nederlandse primeur. Het werk zal na GOGBOT doorreizen naar Parijs en Straatsburg.
In Entropia zien we een geodetische sphere/open bol schijnbaar bestaande uit met door het geluid gestuurde lichtbewegingen. Raynaud staat in de bol terwijl Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique en Creation Ex Nihilo real-time beelden genereren op de dome-tent rondom de bol. Het publiek bevind zich tussen de bol en de tent-projecties in.
Entropia is een tribute aan Buckminster Fuller, architect en theoreticus achter het geodetisch design. Voor Fuller was de geodetische dome een symbool voor het verantwoord omgaan met onze aarde. Met het werk Entropia willen de kunstenaars op hun manier de holistische visie achter Fuller’s dome op een hedendaagse manier voor een nieuwe generatie vertalen door het publiek onder te dompelen in een overweldigende gedeelde ervaring.

 


 

EN:

Entropia by the French artist Eric Raynaud is a collaboration with visual designers and engineers Louis Philippe St Arnault, Nature Graphique and Creation Ex Nihilio from Montreal. This spectacular 40 minute show will be performed six times during the festival, in the dome-tent on the Oudekerksplein. It is exclusively on view in the Netherlands at GOGBOT. Afterwards the work will travel to Paris and Strasbourg.
In Entropia we see a geodetic sphere that seems to consist of light movements controlled by sound. Raynaud performs inside the sphere while Louis‐ Philippe St Arnault, Nature Graphique and Creation Ex Nihilo project visuals on the dome around the sphere. The audience sits in between sphere and dome.
Entropia is a tribute to Buckminster Fuller, architect and theoretician behind the geodetic design. For Fuller the geodetic dome was a symbol for a sensible interaction with the earth. The artists want to bring Fuller’s holistic vision to a new generation by immersing the audience in an overwhelming shared experience.

Entropia is a co-production with SAT and benefited from the Residency program in research and creation of the Society for Art and Technology

logo-SAT logo-CALQ

BLINK YOUNGBLOOD AWARD

De Blink Youngblood Award stimuleert jong talent tijdens GOGBOT. Ruim dertig afstudeerders van verschillende Nederlandse kunstacademies zijn gescout en genomineerd voor de aanmoedigingsprijs. Maar misschien nog belangrijker dan de Award zelf, alle genomineerden exposeren tijdens GOGOT hun werk aan een internationaal publiek! Je ontdekt het werk van de jonge kunstenaars dit jaar in een heel gave expositieruimte: de voormalige Coberco melkfabriek.

Overige locaties waar de Blink Youngbloods exposeren:

  • Stadssociëteit Janninkshuis
  • TETEM
  • Concordia
  • Oude Markt
  • Gameshop Twente

De Blink Youngblood Award wordt uitgereikt tijdens de opening van GOGBOT op donderdag 8 september om 20:00 uur op de Oude Markt.

 

Jury:

Ruth Timmermans , redacteur Gonzo Circus
Gretha Pama, journalist kunstredactie NRC
Nick Verstand, kunstenaar Anima

 

AKI Enschede

  • Heidi Hörsturz
  • Ramazan Barlas

HKU Utrecht

  • Daniel Mulder / Livestock electronics
  • Nastia Cistakova
  • Thomas Birsak
  • Sebastiaan Zwezerijnen

KABK Den Haag

  • Elizaveta Pritychenko
  • Erik van der Veen
  • Joeri Woudstra
  • Eelke Veenstra
  • Manuel Beltrán
  • Awinas Panchu
  • Stefan Bandalac
  • Natasha Taylor
  • Karina Zavidova

ArtEZ Arnhem

  • Willem Kempers
  • Cas Spoelstra
  • Mark Schobben

Minerva / Frank Mohr Groningen

  • Luuk van den Berg
  • Marit Westerhuis

Rietveld Academie Amsterdam

  • Jeroen Vanmandere
  • Laura Bottin
  • Floor Nagler
  • Darius Blokker
  • Nicolas Chuard
  • Sjoerd Schunselaar
  • Noemie Courtois

Willem de Kooning Rotterdam

  • Remy Konings
  • Tim Demper

st Joost Breda

  • Bjorn Gort

MAFAD Maastricht

  • Fran Hoebergen

 

sponsored by

logo-blink-s